Тиждень безбар’єрності. День 5. Освітня безбар’єрність.
Освіта має бути доступною на всіх рівнях — від дитячого садка до закладу вищої освіти для всіх учнів, незалежно від їх фізичних, соціальних чи економічних обмежень. Освітня безбар'єрність є важливою складовою інклюзивного суспільства, де кожен має рівні можливості для навчання та розвитку.
Отже, для того, щоб навчання було доступним, освітня безбар’єрність має відповідати наступним вимогам:
-
- Будівлі навчальних закладів повинні бути фізично доступними, тобто обладнані пандусами, ліфтами та іншими засобами, що забезпечують доступ для людей з обмеженими можливостями.
- Освіта повинна включати адаптовані підручники, електронні ресурси та інші навчальні матеріали для всіх учнів, включаючи тих, хто має особливі потреби.
- Викладачі повинні використовувати різноманітні методи навчання, щоб задовольнити потреби всіх учнів, включаючи інтерактивні технології та індивідуальний підхід.
Важливо забезпечити психологічну та соціальну підтримку для учнів, які можуть відчувати труднощі в навчанні через соціальні чи економічні бар'єри.
Міністерство освіти і науки України (МОН) презентувало новий флагманський проєкт — “Освітня безбар’єрність: відкриваючи нові горизонти”, який реалізовуватиметься в межах Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні, ініційованої першою леді Оленою ЗЕЛЕНСЬКОЮ.
Цей проєкт — не точкові ініціативи, а системні зміни, які охоплюють усі рівні освіти: від дитячого садка до університету. Дошкілля — перша ланка освітнього шляху. Однак сьогодні в Україні майже 158 тисяч дітей не мають доступу до очного навчання в дитячих садках через виклики війни.
МОН пропонує системні рішення:
• Новий Закон України “Про дошкільну освіту” дає змогу гнучко формувати групи — як вікові, так і змішані, з урахуванням мовного середовища та культурних особливостей громади.
• Діти можуть перебувати в державних і комунальних садках до 11 годин на день безоплатно, а пріоритет надається тим, хто найбільше потребує підтримки.
• Відкриватимуться нові типи закладів: ясла, мінісадки, спеціальні садки, родинні садки, центри розвитку дитини, мобільні садки та центри педагогічного партнерства.
За даними МОН 45% дітей до 3 років вже мають доступ до освіти та 96% дітей 3–6 років охоплені дошкільною освітою.
У межах проєкту EU4Skills у профтехах чотирьох областей модернізують інфраструктуру з урахуванням принципів безбар’єрності. Плани на 2025 рік передбачають:
• Спеціальне обладнання та техніку для індивідуального навчання;
• Повну доступність будівель для маломобільних груп;
• Ремонт приміщень гуртожитків і навчальних корпусів;
• Реконструкцію лабораторій і майстерень згідно зі стандартами безбар’єрного простору. Орієнтовне завершення робіт — вересень 2025 року.
Для підтримки студентів створено Центри підтримки студентів, які вже діють в 11 університетах. Їхня мережа продовжує розширюватися, і кожен ЗВО може долучитися за власним бажанням. Центри забезпечують консультації для вступників, вивчення та врахування індивідуальних потреб студентів, адаптацію навчального процесу, доступ до технічних засобів та розробку нових методик і послуг.
Всі ці заходи й програми сприяють рівності коли кожен учень має право на освіту, незалежно від своїх можливостей, а також допомагає інтегрувати людей з обмеженими можливостями в суспільство. Така освіта є ключем до розвитку особистості та економіки країни.
Освітня безбар'єрність — це коли ти можеш вчитися незалежно від віку, стану здоров’я чи формату навчання. Знання мають бути відкритими для всіх!